Den bästa tiden

Man kan ju inte annat än älska sommaren, eller hur?
Precis allt blir mycket enklare och tvättkorgen är full bara en bråkdel av gångerna mot på vintern.

När man springer så räcker det med tröja och shorts/kjol. Ja och skor, strumpor och underkläder förstås… Lägg till att det är ljust i princip oavsett vilken tidpunkt man väljer att sticka ut så blir det ännu enklare och bättre!

Köra ex hyrox inomhus är troligtvis bättre på vintern men gillar man att svettas så är det perfekt nu! Och vi kör en hel del av det utomhus också så det blir lite svalka. I jämförelse i alla fall. Hyrox är inget för den som inte gillar svett oavsett årstid.

Bada går som bekant att göra året runt men just nu när det bara behövs en handduk så är det verkligen plättlätt!

Sen älskar jag att det är så mycket färger i naturen, fågelkvittret, dofterna, all färsk frukt och grönt, att det inte är halt, att människor är gladare och öppnare och att vinden är ljummen. Även här på blås-kusten!

Vad gillar du med sommaren?

Kram från Ingmarie

 

 

Söndags-kontraster

Eftersom det var midsommar-dagen i går så hade vi bestämt att löpträningen på Majoren fick bli i dag i stället. Inte för att jag egentligen tror det hade spelat någon roll för här snackar vi om människor som tränar oavsett dag, afton och väder.
Jag var rädd att dagens pass skulle vara lite för tufft (7 x 550 m + 10 x 30-15 sek) men inte ett endaste gnäll hördes utan det vara bara leende, en massa jäklar anamma och peppande.
Tvärtom så var det flera som sa efteråt att det tyckte det var bra att det var jobbigt.
Crossfit-människor alltså. Så himla härliga!

En total kontrast till denna svett-och mjölksyra-fest var Yoga-eventet jag var på i kväll. Det är Internationella Yogadagen i dag så vad kunde då vara bättre än vara med på detta?
Två timmar med kundalini-yoga, somabreath och Gongbad ute i solen med utsikt över havet. För att förhöja känslan och stämningen använde vi sk ”silent hörlurar” så det enda man hör är musiken och instruktörens röst. Gongbadet var dock helt ”live”.
Helt magiskt härligt!
Hoppas verkligen det blir tillfällen!

De fina instruktörerna Annecharlotte, Helene & Merethe

Och ja, naturligtvis hojjade jag ner till havet för ett dopp efteråt. Hur skulle jag ha kunnat låta bli?

Kram från Ingmarie

Midsommar 2026

Dag 20 av sommaren är till ända om man ska tro på det där att den har 100 dagar. Två av dem har varit midsommar och min har verkligen innehållit det mesta.
Även en ny eländes-upplevelse.. Jag återkommer till det för mest har dety varit superduper-bra och underbart!

Började med ett löjligt roligt Team-pass på Majoren i går. 40 st som svettades ihop både ute och inne. Vilket tryck alltså!

Sommar-värme = Ingmarie-väder = strandväder och sim i havet. Jättehärligt!

Men det var också i det där havet eländesgrejen hände. När jag skulle ta ett sista dopp innan jag hojjade hem för det ”riktiga” midsommarfirandet på Fredriksdal kom jag rakt in i en brännmanet och den sköt utan tvekan in varenda tentakel i min kropp.

Fy satan alltså!

Jag vet att man ska försöka skrapa bort trådarna med ex ett kreditkort och det gjorde jag men felet var att jag duschat i kallt sötvatten direkt efter och numera vet jag att det ska man inte göra utan man ska ta saltvatten. Där och då var dock det enda jag tänkte på att komma upp och ifrån den där läskiga grejen.

Vad gör de förresten för nytta? Behövs de ens?

Jag kom i alla fall hem och vi var på Fredriksdal vilket var 3e året på raken och lika mysigt som alltid med promenad i det vackra, picknick och tjohej. Att jag hade annat i huvudet (kliandet och svedan) märktes för vi fick inte med varken tallrikar eller jordgubbar..

Kliandet var dock inte nådigt och jag försökte dämpa det och smärtan med isklampar och sen med x antal varma duschar som jag läst skulle vara bra. Kändes ju si så där med tanke på vattenbristen…
Inte ens dubbla värktabletter hjälpte så denna natten har varit snudd på panikartad. Jag har ändå blivit stungen av maneter i Australien där man verkligen ser revor efter trådarna men det var ingenting mot detta.
Några timmar somnade jag till slut samtidigt som jag låg och liksom masserade mina stackars ben där det var som värst.

Men även i morse kliade det. På ben, ljumskar, armar och baken men det syns liksom inget vilket gjorde att jag började tro jag fått en knäpp i huvudet!
Vi åkte i alla fall till Kullaberg för det jag märkte var att om jag rörde på mig så lugnade det sig en smula.

Över 2 timmar höll jag på upp och ner för backarna med hisnade utsikter, djupa dalar och små avstickare för att kolla på dolda vikar och hemliga grottor.
Vilken oas denna halvö är! Man får dock inte varken ha bråttom eller vara rädd för att bli svettig för terrängen är minst sagt både utmanande och varierande.

Jag tog mig till fyren där jag kunde fylla på vattenflaskan. Anders hade tagit en egen sväng så vi skulle ses i Mölle. Sista biten mellan Ramsvik och Mölle var i princip inte springbar om man inte är född till bergsget men det spelade egentligen ingen roll för omgivningarna är obeskrivbart vackra!

Behöver inte ta några extra trappor i dag i alla fall…

Belöningen väntade i Fågelviken. T o m Anders badade!

För att suga ut det sista av denna härliga dag åkte vi till Höganäs för att spela mini-golf. En rolig och fin bana och jag vann! Förvisso bara med ett poäng men en seger är en seger, eller hur?

Är man så nära havet och det är 25 grader på land och 20 i vatten trots att klockan är 18 då måste man bara bada en gång till.

Fast jag kollade noga både där och i Fågelviken så de där plågoandarna inte skulle förstöra för mig igen.

Kliandet har hållit i sig även om det är 100 gånger mindre än i natt men för att gardera mig har jag köpt hem den största och starkaste AleoVera tuben jag kunde hitta så nu hoppas jag att jag får sova i natt.

Hur har din midsommar varit?

Kram från Ingmarie

 

We´re in!

I går släpptes biljetterna till Stockholm Hyrox i december och jag bokstavligen hängde på ”anmäl-knappen” för att ha en chans.
Så poppis är det nämligen och det faktum att det är så få/land/år gör ju att det blir ännu svårare att knipa en spot.
Smart av arrangörerna förstås…

Och YES! Jag och Kajsa har en plats! Så galet skoj! Tänk att jag som avskyr att planera in lopp långt i förväg har bokat in ett i mitten av december!
Så kan det bli när hjärtat och magkänslan får styra och hjärnan inte har hela bestämmanderätten.

Nu är det ju väldans långt dit och jag hoppas få köra andra race innan dess både med och utan ”styrke-avbrott”. Gäller bara att hitta något som är hyfsat nära när jag samtidigt är ledig vilket inte är det enklaste när det är varannan helg-jobb hela sommaren.

Träna kan jag ju dock göra oavsett dag och det är ju en del av hela grejen. Den största t o m!
Sprang en sväng i solen i förmiddags och körde ett skojigt Hyrox-pass på kvällen. Benen var som två sega pinnar men märkligt nog piggade på sig bara de kommit i gång.

Bada är inte någon träning precis men jag är övertygad om att det påskyndar återhämtningen och det är definitivt balsam för själen eller vad säger du?

Kram från Ingmarie

Annan slags värme

Sommarvärmen vill inte infinna sig så då gäller det för en fryslort som mig att få upp värmen på annat sätt.

Man kan springa t e x.  Blev skönt varm i dag trots att jag verkligen såsade och njöt lite extra av både skogen och utsikten.

Något jag garanterat blir varm av är Hyrox-träningen. Eller varm var underdrivet för jag är snarare över-kokt! Så där så svetten rinner både utmed benen och i händerna. Älskar det!

Efter det där var det knappt att havet svalkade..

Nu hoppas jag på att snart få bli varm av solen!

Kram från Ingmarie

 

Frisk inbillningssjuk

Kan du också bli inbillningssjuk när någon i din närhet är krasslig? Anders har ont i halsen och är allmänt klen och plötsligt trodde jag att jag också var lite sjuk fastän jag inte ens hade ont någonstans.
Det som är ännu mer märkligt är att detta bara händer när Anders är dålig och aldrig om någon annan är det och absolut inte på jobbet trots att patienterna kan hosta och snörvla ut både det ena och andra.

Hur som helst så var jag alltså lite (inbillnings)sjuk i förmiddags när jag skulle ut och kuta. Det var faktiskt nära på att jag tog tempen!
Men om jag är sjuk så är det något annat än rent fysiskt för intervallerna gick hur bra som helst.

3 x (5-3-1) minuter + 15 x 30-30. Tufft pass men det jobbigaste var, som så många andra gånger, nedjoggen! Men  när den är det så vet jag att jag tagit i perfekt mycket.

Springa intervaller är nästan alltid svettigt. Simma i havet är det sällan. I synnerhet inte nu när det är brist på både sol, värme och snälla vindar. Det blev inte många meter i vågorna men de som blev var härliga och jag tror banne mig det var varmare i vattnet än på land.
Hallå sommaren, var är du?

Kram från Ingmarie

Där igen

På tal om diagnos så undrar jag vad man har för någon när man tycker det är roligt och alldeles underbart att bli så trött av träning att man nästan inte kan stå upp?
Som efter dagens Hyrox-träning.

Men minnet är kort som du vet så jag har redan glömt hur trött jag var där mitt i svett- och mjölksyrafesten så snart är jag garanterat där igen för det är ju så roligt och alldeles underbart!

Löpturen i morse i Halmstad var dock lugn. Tog en sväng på Galgberget och runt Furet. Det är så grönt och fint att det är obeskrivbart!

Innan jag åkte hem fick jag en mysig fika-stund med mamma men glömde helt bort att föreviga det.
Dumt för jag hade verkligen velat ha det som ett minne men så blir det ibland när man är väldigt mycket i nuet.

Kram från Ingmarie

 

 

Dag 14

Det sägs att sommaren är 100 dagar och nu har det redan gått 14! Men jag gör mitt bästa för att ta till vara på varenda en på bästa sätt. I dag har jag förvisso jobbat (iHalmstad) men innan dess njöt jag av en lugn runda i skogen där hemma. Slapp t o m regnet!

Fint ändå att bäckarna är välfyllda igen. Jag älskar verkligen det där porlande ljudet. Så otroligt rogivande och vackert!

I går var det dax för Majoren-gruppen igen och alltså jag säger det ännu en gång. Vilket gäng det är! Snabba, starka och fulla av träningsglädje!

Vi passade på att fixa en massa såna där smågrejer som behöver göras när regnet vräkte ner på em så nu är både balkongen och terassen fina.

Vi var även på Linneträdgården och åt. Vi kom på att det var alldeles för längesedan vi var där. Gott och mysigt som alltid och på tal om regn så är det jättemysigt att sitta i de där växthusen när regnet smattrar på taket.

Solen kom till slut fram lite framåt kvällen och då drog havet i mig igen och jag hade noll motståndskraft. Märklig grej det där…
”Badberoende”.
Undra om det finns en sån diagnos?

Kram från Ingmarie

Var är den?

Just nu undrar jag verkligen vart sommar-värmen tagit vägen…?
Har du någon där du är?
Måtte det vända fortare än fort så det blir Ingmarie-väder resten av denna korta tid vi får med ljus. Att det blåser här vet man ju sen gammalt men det vore ju najs om det inte vore så himla kallt och blött…
Kvällsbadet blev därför lite extra busigt och det bra med det är att det var 100% trängselfritt för jag var helt själv där.

Efter två toksvettiga pass så var det där en extra fin belöning.
Hade först kört ett Hyrox på Majoren och fastän jag kände mig en smula stel innan så fick jag minsann fart på varenda cell.
Åtminstone tills vi var klara. Sen dog jag nog allt lite.

Några timmar senare var jag dock återupplivad och redo för nästa. HIIT är ju alltid en pulshöjare, det är ju liksom det som är grejen, och i dag var det minsann i kubik! Men jag och min teamy hann alla övningarna och var t o m först av alla!
Efter det där kändes det som om all min svett var förbrukad…

Kram från Ingmarie

Efter regn…

Den här dagen började med både blöta och mörker. Alltså inte som i gråt och elände utan som i regn och svarta moln. Vilket i och för sig är lite eländigt för en solälskare som mig om jag ska vara ärlig…
Men det var mycket syre, väldigt grönt och absolut mygg-fritt.

 

Nu är det ju dock alltid som så att efter regn kommer sol! Om inte förr så senare. Hur länge den stannar synlig är det ingen som verkar veta, allra minst SMHI, så det gäller att njuta så länge det varar!

Det där havet lockade och var perfekt efter dagens Hyrox-pass som var extra mega-svettigt. Mina ben höll nära på att gå av på sista rodden! Shit vad skoj det var!

Vattnet kändes som sammet och det var obeskrivbart härligt att få simma lite bland vågorna! Med betoning på lite för jag hade ingen våtdräkt så det blev bara några 100-tals meter men som jag njöt!

Kram från Ingmarie